• Úvod
  • Železnice
  • Foto
  • Video
  • Modely

Zahradní železnice

Stavba modelů Drezína

Drezína Tatra 14/52

Pro svoje malé kolejiště vybírám modely menších fyzických rozměrů. Již delší dobu jsem toužil pro nějaké drezíně. Nakonec jsem se rozhodl pro stavbu nákladního traťového vozíku Tatra 14/52 v úzkorozchodném provedení. V muzeu Jindřichohradecké místní dráhy je vystavena tato drezína s číslem Vm 53 279. Technický popis a výkres podvozku lze nalézt v technickém antikvariátě.

imageimageimage

Pohon a elektronika

Pro první prototyp byl zvolen pohon i elektronika vymontované z autíčka na dálkové ovládání neurčité, nejspíše čínské výroby. Popis úprav elektroniky je popsán v samostatném článku Levné RC ovládání.

Pro pohon byl použit celý blok motorku i s převodovkou. Pouze byla zkrácena osa kol, která byla použita jako zadní poháněná náprava. Byla použita kola o průměru 24 mm.

imageimageimage

Model drezíny, zhotovení dílů

Traťový vozík byl vymodelován ve FreeCADu a jednotlivé díly byly vytištěny na 3D tiskárně. Vytištěné díly byly poslepovány.

imageimageimage

Montáž a první jízdy

Pro vnitřní osvětlení kabiny byla zvolena klasická žárovka. Přední a zadní světlomety byly osazeny teple bílými LED diodami, obrysová světla byla udělána z malých červených LED. Drezína je napájena čtyřmi tužkovými dobíjecími bateriemi. Pro ně byla zhotovena bedna, kterou si bude drezína vozit na své plošině.

imageimageimage

Podle očekávání je model drezíny příliš lehký. Proto byl vybaven několika závažími v celkové hmotnosti asi 350 g. Závaží jsou umístěna pod plošinou a ve dvou palivových nádržích po stranách zadní hnací nápravy.

Pracovní vozíky

A aby drezína nejezdila naprázdno, byla souprava doplněna dvěma přívěsnými vozíky. Jedním plošinovým a druhým nízkostěnným.

imageimageimage
Na video ze zkušební jízdy se můžete podívat v galerii. Pro otestování tažné síly drezíny byl nízkostěnný vozík naložen štěrkem. Stoupání 4% zvládla drezína bez problémů.

Konečná verze

V konečné verzi byla kabina nahrazena kabinou vytvořenou SLA tiskem a doplněna strojvedoucím. Bateriové napájení bylo nahrazeno digitálním zvukovým dekodérem.

Další články o stavbě modelů:
  • Oplenový vůz
  • Pracovní vůz Hrošák
  • Vozy polní dráhy
  • Stephensonova Rocket
  • Vozy do soupravy Rocket
  • Motorová lokomotiva BNE-50
  • Parní lokomotiva Orenstein & Koppel 40HP
  • Motorová lokomotiva TU-47
  • Osobní vozy Balm-U
  • Parní lokomotiva C760-90D
  • koncepce, projekt
  • realizace
    • stavby
      • tunelový portál
      • můstek nad říčkou
      • velký most
      • domeček na kabeláž
  • vozový park
    • parní lokomotiva Betty
      • dálkové ovládání
      • elektronické zapalování
  • řízení a ovládání
    • řízení provozu centrálou
    • komunikace centrály s PC
    • řízení provozu počítačem
    • sběrnice Massoth
    • levné RC ovládání
  • úpravy modelů
    • ozvučení LGB 23741
    • ozvučení LGB 23900
    • ozvučení LGB 29650
    • zkušební stolice
    • sněžný pluh
    • osvětlení LGB Stainzer
    • digitalizace Taurus
    • digitalizace Klv-20 Brekina
  • stavba modelů
    • metoda 3D tisku
    • oplenový vůz
    • hrošák
    • polní dráha
    • drezína
    • Rocket
    • Rocket vozy
    • BNE-50
    • Orenstein
    • TU-47
    • Balm-U
    • C760-90D
Úvod | Železnice | Fotografie | Videa | Odkazy