• Úvod
  • Železnice
  • Foto
  • Video
  • Modely

Zahradní železnice

Stavba modelů Oplenový vůz

Oplenový vůz řady Jh/s

imageimageimage

Modelování

Jako první model zhotovený podle reálné předlohy jsem si vybral oplenový vůz řady Jh/s Jindřichohradecké místní dráhy. Výkres vozu jsem převzal z knihy Karla Justa "Na úzkém rozchodu v Jindřichově Hradci a v Gmündu". Na originál vozu jsem se zajel podívat do muzea JHMD v Nové Bystřici.

Tato dráha má rozchod 760 mm, takže pro provoz na zahradní železnici bylo nutné provést určité rozměrové kompromisy. Výsledný model odpovídá měřítku zhruba 1:19.

imageimageimage

Oplenový vůz se skládá z dvojice podvozků vybavených opleny. Jeden delší bržděný se stanovištěm pro brzdaře a druhý kratší, nebržděný.

imageimageimageimage

Pro vytvoření modelu pro tisk jsem použil program FreeCAD. Pro tisk jsem model rozdělil do 54 dílů, tištěných v 18-ti tiscích. Použil jsem materiál černý ABS. Tištěno bylo na tiskárně Felix 3.0.

3D tisk

imageimage

Díly s detaily, jako například zábradlí, byly tištěny s tloušťkou vrstvy 0,10 mm. Větší díly byly tištěny s tloušťkami 0,15 mm a 0,20 mm. Naprostá většina tisků byla bez podpěr, pouze u svou dílů byly podpěry použity. Celková čistá doba tisku byla 24 hodin. Hmotnost výtisku je asi 180 g.

imageimageimage

Po vytištění jsem díly poslepoval roztokem ABS v acetonu. Opleny jsou samozřejmě pouze nasazené a otočné. Osy dvojkolí jsem udělal z nerezové kulatiny průměru 3 mm a délky 70 mm. Při jízdě bez nákladu se podvozky spojí krátkou ojí, jako čepy jsem použil zahnuté hřebíčky. Pro provoz s nákladem je možné použít delší oj, nebo jezdit bez oje, podvozky jsou spojené pouze nákladem. Pro spojení s ostatními vozy je možné přišroubit klasické oko, případně i doplněné hákem.

Testování

imageimageimage

Po otestování prvního výtisku jsem mírně upravil některé detaily modelu a některé součásti trochu zesílil. Z upraveného modelu jsem provedl druhý výtisk.

imageimageimage

Vozy jsem naložil smrkovou kulatinou průměru 2 až 3,5 cm, v několika délkách až do 50 cm. S delším nákladem bych se již na mém kolejišti nevytočil.

imageimageimage

Zhodnocení

Ve srovnání s ostatními vozy zahradní železnice jsou tyto oplenové vozy poměrně lehké. S jízdními vlastnostmi jsem spokojený. Nedělá problém ani couvání delší soupravy, prázdné ani plně naložené. Samozřejmě lepší jízdní vlastnosti vykazují kusy osazené kovovými koly.

Těchto vozů bylylo zhoveno větší množství. Jak v sestavené podobě, tak i ve formě stavebnice. Později byla navržena méně robustní varianta openových vozů ve stylu polní dráhy.

Jiná měřítka

Prostým zmenšením modelu na 70% a 75% původní velikosti byly vytištěny tyto vozy pro rozchod 30 mm a 32 mm. Pro tuto verzi byla použita kola o průměru 24 mm. imageimage
Další články o stavbě modelů:
  • Pracovní vůz Hrošák
  • Vozy polní dráhy
  • Drezína Tatra 14/52
  • Stephensonova Rocket
  • Vozy do soupravy Rocket
  • Motorová lokomotiva BNE-50
  • Parní lokomotiva Orenstein & Koppel 40HP
  • Motorová lokomotiva TU-47
  • Osobní vozy Balm-U
  • Parní lokomotiva C760-90D
  • koncepce, projekt
  • realizace
    • stavby
      • tunelový portál
      • můstek nad říčkou
      • velký most
      • domeček na kabeláž
  • vozový park
    • parní lokomotiva Betty
      • dálkové ovládání
      • elektronické zapalování
  • řízení a ovládání
    • řízení provozu centrálou
    • komunikace centrály s PC
    • řízení provozu počítačem
    • sběrnice Massoth
    • levné RC ovládání
  • úpravy modelů
    • ozvučení LGB 23741
    • ozvučení LGB 23900
    • ozvučení LGB 29650
    • zkušební stolice
    • sněžný pluh
    • osvětlení LGB Stainzer
    • digitalizace Taurus
    • digitalizace Klv-20 Brekina
  • stavba modelů
    • metoda 3D tisku
    • oplenový vůz
    • hrošák
    • polní dráha
    • drezína
    • Rocket
    • Rocket vozy
    • BNE-50
    • Orenstein
    • TU-47
    • Balm-U
    • C760-90D
Úvod | Železnice | Fotografie | Videa | Odkazy