• Úvod
  • Železnice
  • Foto
  • Video
  • Modely

Zahradní železnice

Řízení a ovládání Řízení provozu centrálou

Centrála Massoth DiMAX 1200Z umožňuje určitou automatizaci provozu na základě signálů z kolejových kontaktů. Pokud centrála přijme signál z kolejového kontaktu, může vyvolat dva typy akcí. Může rozjet, zastavit nebo změnit směr jízdy lokomotivy, nebo může přepnout spínač nebo přehodit výhybku. Příkazy pro automatický provoz se zadávají pomocí navigátoru přes Hlavní menu (M3), Programování Automatiky (M1,M1,M2).

Jízdní automatika

Jízdní automatika může obsahovat až 16 kroků. Každý krok má své pořadové číslo. Druhým parametrem je číslo kontaktu, na který má být provedena reakce. Třetí parametr je adresa lokomotivy, která bude řízena. Dalším parametrem je příkaz, který má být proveden. Posledním parametrem je doba čekání, před dokončením příkazu.

Centrála zpracovává pět různých příkazů:

  • 0 - Jízda vpřed, pokud lokomotiva stojí nebo jede vzad, zastaví a po uplynutí zadaného intervalu se rozjede vpřed, pokud již vpřed jede, pokračuje dále bez zastavení
  • 1 - Jízda vzad, pokud lokomotiva stojí nebo jede vpřed, zastaví a po uplynutí zadaného intervalu se rozjede vzad, pokud již vzad jede, pokračuje dále bez zastavení
  • 2 - Zastávka, lokomotiva zastaví na zvolený časový interval a pak pokračuje stejným směrem dále
  • 3 - Změna směru, lokomotiva zastaví na zvolený časový interval a pak se rozjede obráceným směrem
  • 4 - Stop, lokomotiva zastaví, časový interval musí být nastaven na 0

Spínací automatika

Spínací automatika může obsahovat až 16 kroků. Každý krok má své pořadové číslo. Druhým parametrem je číslo kontaktu, na který má být provedena reakce. Třetí parametr je adresa spínače nebo adresa výhybky (včetně směru), která bude řízena. Posledním parametrem je doba čekání, před vykonáním příkazu.

imageimageimage

Nyní si ukážeme několik příkladů automatického provozu. Předpokládajme trať ve tvaru oválu s jedním dvojkolejným nádražím. Kontakty jsou osazeny a výhybky jsou očíslovány podle obrázku. Ve výchozím stavu projíždí lokomotiva s adresou #11 po koleji 1 zleva doprava.

Příklady automatického provozu

Příklad 1: Vlak vjede do stanice a na 15 sekund zastaví. Pak pokračuje stejným směrem dále po oválu.

Čís.Kont.TypAdr.PříkazProdl.Komentář
11ařízení#112 - zastavit15 svlak vjede do stanice, na 15 s zastaví a pak pokračuje

Příklad 2: Vlak vjede do stanice a na 15 sekund zastaví. Pak pokračuje stejným směrem. Po vyjetí z nádraží ale změní směr a vrátí se zpět do nádraží. Po vyjetí z nádraží na druhé straně se opět vrátí zpět.

Čís.Kont.TypAdr.PříkazProdl.Komentář
11ařízení#112 - zastavit15 svlak vjede do stanice, na 15 s zastaví a pak pokračuje
22ařízení#111 - zpět5 sna 5 s zastaví a pak se rozjede vzad
32břízení#110 - vpřed5 sna 5 s zastaví a pak se rozjede vpřed

Příklad 3: Předchozí příklad doplníme o přehazování výhybek tak, aby zpětným směrem projížděl nádražím po druhé koleji.

Čís.Kont.TypAdr.PříkazProdl.Komentář
11ařízení#112 - zastavit15 svlak vjede do stanice, na 15 s zastaví a pak pokračuje
22ařízení#111 - zpět5 sna 5 s zastaví a pak se rozjede vzad
32břízení#110 - vpřed5 sna 5 s zastaví a pak se rozjede vpřed
12aspínač2 > 4 svýhybka 2 vpravo
21bspínač1 < 0 svýhybka 1 vlevo
32bspínač1 > 4 svýhybka 1 vpravo
41aspínač2 < 0 svýhybka 2 vlevo

Problém příkazu 4 - Stop

Sortiment možných příkazů není rozsáhlý, ale přesto by měl umožnit automatizovat i složitější provoz. Například střídavé jízdy dvou vlaků s vyhýbáním na nádraží. První vlak vjede na první kolej a zastaví. Současně přehodí výhybky a rozjede druhý vlak, který dosud čekal na druhé koleji. Druhý vlak objede ovál, vjede zpátky na druhou kolej, kde zastaví. Současně přehodí výhybky a rozjede první vlak.

Bohužel, tento příklad nelze realizovat. Pravděpodobně chybou ve firmware (verze 2.40 i 2.59) se po příkazu Stop již vlak původním směrem nerozjede.

Příkaz 4 - Stop opraven

V únoru 2011 vydala firma Massoth novou verzi 2.62 firmware centrály. Tato verze řeší problém příkazu Stop. Po provedení upgrade již tento příkaz funguje podle očekávání.

Nyní je již možné realizovat výše uvedený příklad střídavého provozu dvou souprav s vyhýbáním na nádraží.

Čís.Kont.TypAdr.PříkazProdl.Komentář
11ařízení#115 - stop0 svlak #11 vjede do stanice a zastaví
11aspínač1 < 5 svýhybka 1 vlevo
21aspínač2 > 6 svýhybka 2 vpravo
21ařízení#120 - vpřed10 svlak #12 rozjede vpřed
31břízení#125 - stop0 svlak #12 vjede do stanice a zastaví
31bspínač2 < 5 svýhybka 2 vlevo
41bspínač1 > 6 svýhybka 1 vpravo
41břízení#110 - vpřed10 svlak #11 rozjede vpřed

Automatika centrály by se dala použít i pro trochu složitější situace, než jsou výše uvedené příklady. Ale na rozsáhlejší provoz s více než dvěma soupravami možnosti centály stejně asi stačit nebudou. Vhodnější bude se soustředit na počítačové řízení provozu.

  • koncepce, projekt
  • realizace
    • stavby
      • tunelový portál
      • můstek nad říčkou
      • velký most
      • domeček na kabeláž
  • vozový park
    • parní lokomotiva Betty
      • dálkové ovládání
      • elektronické zapalování
  • řízení a ovládání
    • řízení provozu centrálou
    • komunikace centrály s PC
    • řízení provozu počítačem
    • sběrnice Massoth
    • levné RC ovládání
  • úpravy modelů
    • ozvučení LGB 23741
    • ozvučení LGB 23900
    • ozvučení LGB 29650
    • zkušební stolice
    • sněžný pluh
    • osvětlení LGB Stainzer
    • digitalizace Taurus
    • digitalizace Klv-20 Brekina
  • stavba modelů
    • metoda 3D tisku
    • oplenový vůz
    • hrošák
    • polní dráha
    • drezína
    • Rocket
    • Rocket vozy
    • BNE-50
    • Orenstein
    • TU-47
    • Balm-U
    • C760-90D
Úvod | Železnice | Fotografie | Videa | Odkazy