• Úvod
  • Železnice
  • Foto
  • Video
  • Modely

Zahradní železnice

Vozový park Parní lokomotiva Betty

V létě 2010 byla pořízena stavebnice živé parní lokomotivy Betty firmy Regner. Stavebnice základní verze je dodána v jedné krabici. Zvlášť pak jsou zabaleny další volitelné doplňky, jako láhev na vodu, plnicí ventil, manometr se sifonem a píšťala.

imageimage

V krabici je velké množství různě velkých balíčků, ve kterých jsou zabaleny jednotlivé díly nebo skupiny součástek. Přiložen je podrobný stavební návod s množstvím schémat a fotografií.

Hnací ústrojí a podvozek

Nejdříve se smontují válce s písty a šoupátky. Kluzné části pístu a šoupátka je potřeba namazat trochou oleje. Pak se do válců zašroubí přívod a vývod páry a upevňovací šrouby. Nakonec se smontuje reverzační ventil a do něj se zasunou potrubí z válců.

imageimageimage

Do rámu se vloží osy a přišroubí kola. Je potřeba, aby kola byla proti sobě pootočena o 90°. Pak se do rámu vmontuje již sestavané hnací ústrojí. Nakonec se zkompletují a seřídí rozvody. Některé šroubky je potřeba zkrátit, aby nebránily volnému chodu. Já jsem musel ještě doříznout jeden chybějící závit na upevňovacím šroubu, dva závity v křížáku a zkrátit jednu vodicí tyč.

Parní kotel

Dalším krokem je sestavení parního kotle. Nejdříve se protáhne kotlem parní potrubí z dýmnice k parnímu kohoutu. V dýmnici se vytvoří smyčka na přehřívání páry a přišroubí předem zkompletovaná maznice. Dále se sestaví vodoznak. Dbáme na to, aby skleněná trubička nebyla nijak mechanicky namáhána. Pak se zašroubí ventil píšťaly. Nakonec se sestaví hořák a zasune do kotle.

imageimageimage

Hotový kotel se přišroubí na základní desku, připojí se plnicí ventil a manometr. Dále se připevní plynová nádrž a ta se propojí s hořákem. Nakonec se namontuje čelo dýmnice a nasadí komín. V této fázi již má parní lokomotiva vše nezbytné pro funkci a je připravena k první provozní zkoušce.

První zkoušky

Naplníme plynovou nádržku směsí propan-butanu. Maznici naplníme až na úroveň kohoutu parním olejem. Kotel naplníme destilovanou vodou asi do 2/3 vodoznaku. Zapálíme plamen v dýmnici a ubereme plyn tak, aby plamen skočil do hořáku. Plamen nesmí zůstat v dýmnici, došlo by k poškození lokomotivy. Stejně tak dbáme na dostatečnou hladinu vody v kotli.

imageimage

Dokončení

Dopadne-li provozní zkouška dobře, přistoupíme k dokončení modelu. Rozvody doplníme o zbývající součásti. Na kotel přišroubujeme obruče, parní dóm a písečník. Zkompletujeme skříň. Na ni nalepíme vteřinovým lepidlem štítky. Pro tento model bylo zvoleno číslo "57" a jméno "SVITAVA". Hotovou spříň přišroubíme na základní desku a připojíme táhla.

imageimageimage

S hotovým modelem pak vyrazíme na trať. Jízdní vlastnosti jsou dobré. Lokomotiva se na rovině rozjede již při tlaku 1 bar. Při tlaku 2 bary vyjede se dvěma osobními vozy bez problémů stoupání 4%.

Na zkušební jízdu se můžete podívat tady.

Další články o stavbě této lokomotivy:
  • Betty - dálkové ovládání
  • Betty - elektronické zapalování
  • koncepce, projekt
  • realizace
    • stavby
      • tunelový portál
      • můstek nad říčkou
      • velký most
      • domeček na kabeláž
  • vozový park
    • parní lokomotiva Betty
      • dálkové ovládání
      • elektronické zapalování
  • řízení a ovládání
    • řízení provozu centrálou
    • komunikace centrály s PC
    • řízení provozu počítačem
    • sběrnice Massoth
    • levné RC ovládání
  • úpravy modelů
    • ozvučení LGB 23741
    • ozvučení LGB 23900
    • ozvučení LGB 29650
    • zkušební stolice
    • sněžný pluh
    • osvětlení LGB Stainzer
    • digitalizace Taurus
    • digitalizace Klv-20 Brekina
  • stavba modelů
    • metoda 3D tisku
    • oplenový vůz
    • hrošák
    • polní dráha
    • drezína
    • Rocket
    • Rocket vozy
    • BNE-50
    • Orenstein
    • TU-47
    • Balm-U
    • C760-90D
Úvod | Železnice | Fotografie | Videa | Odkazy