• Úvod
  • Železnice
  • Foto
  • Video
  • Modely

Zahradní železnice

Stavba modelů Metoda 3D tisku

Stavba modelů metodou 3D tisku

Pro pokusy s 3D tiskem jsem zvolil tiskárnu Felix 3.0 se dvěma tiskovými hlavami. Podrobnější popis tiskárny a zkušenosti s jejím provozem budou předmětem samostatného článku.

imageimage

Použité materiály

Pro 3D tisk se běžně používají dva typy materiálů.

Polylactid acid (PLA) je materiál speciálně vyvinutý pro 3D tisk. Snadno se zpracovává a je biologicky odbouratelný. Výrobky z tohoto materiálu jsou lesklejší a křehčí.

Akrylonitrilbutadienstyren (ABS) vyžaduje vyšší teplotu zpracování a je náchylný k deformacím při chladnutí výtisku. Výrobky mají matnější povrch a jsou pružnější.

Zhotovení 3D modelu

Tiskárna předpokládá pro tisk existenci 3D modelu, obvykle ve formátu STL. Na Internetu lze nalézt tisíce různých 3D modelů, ale předloh pro zahradní železnici je hodně málo. Já jsem našel snad jen jediný, který by mne zaujal. Rozhodl jsem se tedy vytvořit vlastní modely. . Různé budou nástavby.

Pro vytvoření modelu jsem použil program FreeCAD. Z něho jsem pak vyexportoval model do potřebného STL formátu.

Kola, podvozek, rám

Pro první pokusy jsem si vzal jako vzor nákladní vůz LGB 40055 z mého vozového parku, s délkou přes nárazníky 25 cm. Z tohoto vozu jsem použil vzhled kol, podvozku a rámu.

Vytvořil jsem dva modely kol. Jednoduché loukoťové a loukoťové ve tvaru V. Oba modely mají průměr 30 mm. Osy dvojkolí budou z nerezové oceli o průměru 3 mm. Střední část osy mezi koly bude opláštěna na průměr 6 mm.

U podvozku jsem vycházel z LGB modelu, ale trochu jsem ho upravil. Zmenšil jsem velikost úhlu vytáčení os dvojklolí. LGB modely mají asi +/-12°. To se mi zdá zbytečně moc. Při tak malém rozvoru a při obloucích o poloměru 800 mm a více, musí stačit +/-6°. Další úpravy se týkaly přizpůsobení možnostem 3D tisku. Podvozek má čtyři otvory pro šroubky, kterými se budou připevňovat různé nástavby.

imageimage

Nástavby

Pro první pokus jsem se inspiroval nákladním vozem LGB 40075. Tento vůz jsem neměl fyzicky k dispozici, pracoval jsem pouze podle obrázků z katalogů. Vrata jsem navrhnul posuvná, střechu nasazovací. Střecha se mi nepovedla, byla navržena příliš tenká a zkroutila se. Časem ji nahradím novým výtiskem.

imageimageimage

U druhého modelu cisterny jsem se již jen volně inspiroval vozem LGB 94141. Uzávěr cisterny a její uložení jsem převzal z jiné předlohy.

imageimageimage

Dále byly vytvořeny dvě varianty otevřených vozů. První nízkostěnný s výškou 18 mm.

imageimageimage
Další články o stavbě modelů:
  • Oplenový vůz
  • Pracovní vůz Hrošák
  • Vozy polní dráhy
  • Drezína Tatra 14/52
  • Stephensonova Rocket
  • Vozy do soupravy Rocket
  • Motorová lokomotiva BNE-50
  • Parní lokomotiva Orenstein & Koppel 40HP
  • Motorová lokomotiva TU-47
  • Osobní vozy Balm-U
  • Parní lokomotiva C760-90D
  • koncepce, projekt
  • realizace
    • stavby
      • tunelový portál
      • můstek nad říčkou
      • velký most
      • domeček na kabeláž
  • vozový park
    • parní lokomotiva Betty
      • dálkové ovládání
      • elektronické zapalování
  • řízení a ovládání
    • řízení provozu centrálou
    • komunikace centrály s PC
    • řízení provozu počítačem
    • sběrnice Massoth
    • levné RC ovládání
  • úpravy modelů
    • ozvučení LGB 23741
    • ozvučení LGB 23900
    • ozvučení LGB 29650
    • zkušební stolice
    • sněžný pluh
    • osvětlení LGB Stainzer
    • digitalizace Taurus
    • digitalizace Klv-20 Brekina
  • stavba modelů
    • metoda 3D tisku
    • oplenový vůz
    • hrošák
    • polní dráha
    • drezína
    • Rocket
    • Rocket vozy
    • BNE-50
    • Orenstein
    • TU-47
    • Balm-U
    • C760-90D
Úvod | Železnice | Fotografie | Videa | Odkazy