Model lokomotivy Taurus od firmy PIKO je relativně levný model, určený pro analogový provoz. Časem vyvstane otázka vybavení modelu digitálním řízením se zvukem. V tomto článku bude popsán postup digitalizace modelu s využitím komponent firmy Massoth.
Pro digitalizaci zvolíme eMotion XLS zvukový dekodér Massoth 8230510 s nahranými zvuky lokomotivy Taurus. Dále použijeme osvětlovací sadu Massoth 8128001 a desku čtecích kontaktů Massoth 8242020. Pro překonání krátkodobých výpadků napájení při přejezdu výhybek použijeme pomocný zdroj Powercap maxi Massoth 8151701. Pro spínání kolejových magnetů nakonec použijeme magnet Massoth 8420102.
Karosérie lokomotivy je přišroubena k rámu samořeznými šroubky. Osmi většími v prostoru podvozků a dvěma menšími pod čely lokomotivy. Zbývající čtyři malé šroubky drží nárazníky. Model neobsahuje žádnou elektroniku. Motory i dvě žárovky osvětlení jsou napájeny přímo z koleje. Naštěstí je propojení realizováno drátovými smyčkami, takže je možné snadné rozpojení.
Deska synchronizačních kontaktů pro automatické zvuky se umísťuje do podvozku tak, aby byly kontakty jazýčkových relé ve výšce 8,5 až 10 mm nad temenem kolejnice. Po sejmutí krytu podvozku vidíme, že prostor na umístění deky pod krytem je. Pouze je nutné do krytu vyfrézovat dvě podélné drážky, do kterých by zapadly jazýčkové kontakty vystupující pod úroveň desky kontaktů. Otvor v desce kontaktů pasuje na výstupek osy šroubu. Pro jistotu můžeme desku zafixovat proti pohybu samolepicí páskou. Pro protažení kablíku desky dovnitř lokomotivy využijeme již existující otvor. Práci si můžeme usnadnit vymontováním celého podvozku z rámu. Drží ho jediný šroub.
Ve střední části rámu je připravený prostor pro umístění velkého reproduktoru. Po stranách je dostatek místa na dekodér i maxi verzi napěťového zdroje. Na jednu stranu umístíme dekodér, který přišroubíme k podlaze. Dekodér propojíme s vývody sběrných kontaktů a oběma motory. Místo původních vodičů použijeme delší s větším průřezem. Do odpovídající zdířky dekodéru zapojíme reproduktor. Nyní již je možné vyzkoušet funkce řízení motoru a zvuku.
Na druhou stranu od reproduktoru umístíme napěťový zdroj. Proti pohybu ho zajístíme připevňením k podlaze. Můžeme použít například drátovou smyčku.
Osvětlení je provedeno jednou žárovkou na každé straně lokomotivy. Světlo je rozvedeno světlovody do tří čelních otvorů. Vnitřek kabiny není osvětlen. Aby šel vyjmout celý blok světlovodu, je nutné vyloupnout alespoň jedno boční okénko kabiny a použít trochu násilí. Pak už je možné vyměnit světlovod za osvětlovací blok Massoth. Před opětovným sesazením je dobré se podívat, zda nejsou otvory pro koncová červená světla zaslepená barvou. Pokud ano, musíme barvu odstranit.Jinak až při testování zjistíme, že červená světla sice svítí, ale nejsou z venku vidět.
Nyní nepotřebnou žárovku můžeme použít k vnitřnímu osvětlení kabiny. Použijeme stávající držák a žárovku přišroubíme na zadní stěnu kabiny. Aby přívodní vodiče nerušily vzhled interiéru kabiny, protáhneme je skrz zadní stěnu do prostoru motoru. Vrtání upevňovacích otvorů si můžeme usnadnit vysazením čelního okna.
Varianta dekodéru pro lokomotivu Taurus má již od výrobce pozměněny některé konstanty, oproti obecné verzi XLS dekodéru. Zejména se jedná o delší časy pro zrychlení/zpomalení jízdy a pro ovládání obrysového/dálkového světla. Pro začátek tedy ponecháme standardní nastavení výrobce, pouze změníme adresu dekodéru. Protože jsme instalovali napěťový zdroj, musíme deaktivovat analogový mód dekodéru nastavením bitu 2 v registru CV29 na hodnotu 0.
Musíme také nastavit dobu dojezdu lokomotivy při výpadku napětí. Do registru CV129 zapíšemo hodnotu, která je přibližně osminásobkem požadovaného času vyjádřeného v sekundách. Například požadujeme-li dobu dojezdu 2 sekundy, zapíšeme hodnotu 16. Tento čas se týká pouze napájení motoru. Osvětlení a zvuk běží dále až do doby, kdy se vybije kondenzátor pomocného zdroje.
Ostatní programování již závisí na konkrétní situaci. Abychom mohli ovládat dálková světla klávesou F7, musíme do registu CV54 zapsat hodnotu 135 (přední) a do registru CV56 hodnotu 71 (zadní). Také můžeme trochu upravit jasy osvětlení.