Jako první model zhotovený podle reálné předlohy jsem si vybral oplenový vůz řady Jh/s Jindřichohradecké místní dráhy. Výkres vozu jsem převzal z knihy Karla Justa "Na úzkém rozchodu v Jindřichově Hradci a v Gmündu". Na originál vozu jsem se zajel podívat do muzea JHMD v Nové Bystřici.
Tato dráha má rozchod 760 mm, takže pro provoz na zahradní železnici bylo nutné provést určité rozměrové kompromisy. Výsledný model odpovídá měřítku zhruba 1:19.
Oplenový vůz se skládá z dvojice podvozků vybavených opleny. Jeden delší bržděný se stanovištěm pro brzdaře a druhý kratší, nebržděný.
Pro vytvoření modelu pro tisk jsem použil program FreeCAD. Pro tisk jsem model rozdělil do 54 dílů, tištěných v 18-ti tiscích. Použil jsem materiál černý ABS. Tištěno bylo na tiskárně Felix 3.0.
Díly s detaily, jako například zábradlí, byly tištěny s tloušťkou vrstvy 0,10 mm. Větší díly byly tištěny s tloušťkami 0,15 mm a 0,20 mm. Naprostá většina tisků byla bez podpěr, pouze u svou dílů byly podpěry použity. Celková čistá doba tisku byla 24 hodin. Hmotnost výtisku je asi 180 g.
Po vytištění jsem díly poslepoval roztokem ABS v acetonu. Opleny jsou samozřejmě pouze nasazené a otočné. Osy dvojkolí jsem udělal z nerezové kulatiny průměru 3 mm a délky 70 mm. Při jízdě bez nákladu se podvozky spojí krátkou ojí, jako čepy jsem použil zahnuté hřebíčky. Pro provoz s nákladem je možné použít delší oj, nebo jezdit bez oje, podvozky jsou spojené pouze nákladem. Pro spojení s ostatními vozy je možné přišroubit klasické oko, případně i doplněné hákem.
Po otestování prvního výtisku jsem mírně upravil některé detaily modelu a některé součásti trochu zesílil. Z upraveného modelu jsem provedl druhý výtisk.
Vozy jsem naložil smrkovou kulatinou průměru 2 až 3,5 cm, v několika délkách až do 50 cm. S delším nákladem bych se již na mém kolejišti nevytočil.
Ve srovnání s ostatními vozy zahradní železnice jsou tyto oplenové vozy poměrně lehké. S jízdními vlastnostmi jsem spokojený. Nedělá problém ani couvání delší soupravy, prázdné ani plně naložené.