Pro pokusy s 3D tiskem jsem zvolil tiskárnu Felix 3.0 se dvěma tiskovými hlavami. Podrobnější popis tiskárny a zkušenosti s jejím provozem budou předmětem samostatného článku.
Pro 3D tisk se běžně používají dva typy materiálů.
Polylactid acid (PLA) je materiál speciálně vyvinutý pro 3D tisk. Snadno se zpracovává a je biologicky odbouratelný. Výrobky z tohoto materiálu jsou lesklejší a křehčí.
Akrylonitrilbutadienstyren (ABS) vyžaduje vyšší teplotu zpracování a je náchylný k deformacím při chladnutí výtisku. Výrobky mají matnější povrch a jsou pružnější.
Tiskárna předpokládá pro tisk existenci 3D modelu, obvykle ve formátu STL. Na Internetu lze nalézt tisíce různých 3D modelů, ale předloh pro zahradní železnici je hodně málo. Já jsem našel snad jen jediný, který by mne zaujal. Rozhodl jsem se tedy vytvořit vlastní modely. . Různé budou nástavby.
Pro vytvoření modelu jsem použil program FreeCAD. Z něho jsem pak vyexportoval model do potřebného STL formátu.
Pro první pokusy jsem si vzal jako vzor nákladní vůz LGB 40055 z mého vozového parku, s délkou přes nárazníky 25 cm. Z tohoto vozu jsem použil vzhled kol, podvozku a rámu.
Vytvořil jsem dva modely kol. Jednoduché loukoťové a loukoťové ve tvaru V. Oba modely mají průměr 30 mm. Osy dvojkolí budou z nerezové oceli o průměru 3 mm. Střední část osy mezi koly bude opláštěna na průměr 6 mm.
U podvozku jsem vycházel z LGB modelu, ale trochu jsem ho upravil. Zmenšil jsem velikost úhlu vytáčení os dvojklolí. LGB modely mají asi +/-12°. To se mi zdá zbytečně moc. Při tak malém rozvoru a při obloucích o poloměru 800 mm a více, musí stačit +/-6°. Další úpravy se týkaly přizpůsobení možnostem 3D tisku. Podvozek má čtyři otvory pro šroubky, kterými se budou připevňovat různé nástavby.
Pro první pokus jsem se inspiroval nákladním vozem LGB 40075. Tento vůz jsem neměl fyzicky k dispozici, pracoval jsem pouze podle obrázků z katalogů. Vrata jsem navrhnul posuvná, střechu nasazovací. Střecha se mi nepovedla, byla navržena příliš tenká a zkroutila se. Časem ji nahradím novým výtiskem.
U druhého modelu cisterny jsem se již jen volně inspiroval vozem LGB 94141. Uzávěr cisterny a její uložení jsem převzal z jiné předlohy.
Dále byly vytvořeny dvě varianty otevřených vozů. První nízkostěnný s výškou 18 mm.