Centrála Massoth DiMAX 1200Z umožňuje určitou automatizaci provozu na základě signálů z kolejových kontaktů. Pokud centrála přijme signál z kolejového kontaktu, může vyvolat dva typy akcí. Může rozjet, zastavit nebo změnit směr jízdy lokomotivy, nebo může přepnout spínač nebo přehodit výhybku. Příkazy pro automatický provoz se zadávají pomocí navigátoru přes Hlavní menu (M3), Programování Automatiky (M1,M1,M2).
Jízdní automatika může obsahovat až 16 kroků. Každý krok má své pořadové číslo. Druhým parametrem je číslo kontaktu, na který má být provedena reakce. Třetí parametr je adresa lokomotivy, která bude řízena. Dalším parametrem je příkaz, který má být proveden. Posledním parametrem je doba čekání, před dokončením příkazu.
Centrála zpracovává pět různých příkazů:
Spínací automatika může obsahovat až 16 kroků. Každý krok má své pořadové číslo. Druhým parametrem je číslo kontaktu, na který má být provedena reakce. Třetí parametr je adresa spínače nebo adresa výhybky (včetně směru), která bude řízena. Posledním parametrem je doba čekání, před vykonáním příkazu.
Nyní si ukážeme několik příkladů automatického provozu. Předpokládajme trať ve tvaru oválu s jedním dvojkolejným nádražím. Kontakty jsou osazeny a výhybky jsou očíslovány podle obrázku. Ve výchozím stavu projíždí lokomotiva s adresou #11 po koleji 1 zleva doprava.
Příklad 1: Vlak vjede do stanice a na 15 sekund zastaví. Pak pokračuje stejným směrem dále po oválu.
Čís. | Kont. | Typ | Adr. | Příkaz | Prodl. | Komentář |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1a | řízení | #11 | 2 - zastavit | 15 s | vlak vjede do stanice, na 15 s zastaví a pak pokračuje |
Příklad 2: Vlak vjede do stanice a na 15 sekund zastaví. Pak pokračuje stejným směrem. Po vyjetí z nádraží ale změní směr a vrátí se zpět do nádraží. Po vyjetí z nádraží na druhé straně se opět vrátí zpět.
Čís. | Kont. | Typ | Adr. | Příkaz | Prodl. | Komentář |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1a | řízení | #11 | 2 - zastavit | 15 s | vlak vjede do stanice, na 15 s zastaví a pak pokračuje |
2 | 2a | řízení | #11 | 1 - zpět | 5 s | na 5 s zastaví a pak se rozjede vzad |
3 | 2b | řízení | #11 | 0 - vpřed | 5 s | na 5 s zastaví a pak se rozjede vpřed |
Příklad 3: Předchozí příklad doplníme o přehazování výhybek tak, aby zpětným směrem projížděl nádražím po druhé koleji.
Čís. | Kont. | Typ | Adr. | Příkaz | Prodl. | Komentář |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1a | řízení | #11 | 2 - zastavit | 15 s | vlak vjede do stanice, na 15 s zastaví a pak pokračuje |
2 | 2a | řízení | #11 | 1 - zpět | 5 s | na 5 s zastaví a pak se rozjede vzad |
3 | 2b | řízení | #11 | 0 - vpřed | 5 s | na 5 s zastaví a pak se rozjede vpřed |
1 | 2a | spínač | 2 > | 4 s | výhybka 2 vpravo | |
2 | 1b | spínač | 1 < | 0 s | výhybka 1 vlevo | |
3 | 2b | spínač | 1 > | 4 s | výhybka 1 vpravo | |
4 | 1a | spínač | 2 < | 0 s | výhybka 2 vlevo |
Sortiment možných příkazů není rozsáhlý, ale přesto by měl umožnit automatizovat i složitější provoz. Například střídavé jízdy dvou vlaků s vyhýbáním na nádraží. První vlak vjede na první kolej a zastaví. Současně přehodí výhybky a rozjede druhý vlak, který dosud čekal na druhé koleji. Druhý vlak objede ovál, vjede zpátky na druhou kolej, kde zastaví. Současně přehodí výhybky a rozjede první vlak.
Bohužel, tento příklad nelze realizovat. Pravděpodobně chybou ve firmware (verze 2.40 i 2.59) se po příkazu Stop již vlak původním směrem nerozjede.
V únoru 2011 vydala firma Massoth novou verzi 2.62 firmware centrály. Tato verze řeší problém příkazu Stop. Po provedení upgrade již tento příkaz funguje podle očekávání.
Nyní je již možné realizovat výše uvedený příklad střídavého provozu dvou souprav s vyhýbáním na nádraží.
Čís. | Kont. | Typ | Adr. | Příkaz | Prodl. | Komentář |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1a | řízení | #11 | 5 - stop | 0 s | vlak #11 vjede do stanice a zastaví |
1 | 1a | spínač | 1 < | 5 s | výhybka 1 vlevo | |
2 | 1a | spínač | 2 > | 6 s | výhybka 2 vpravo | |
2 | 1a | řízení | #12 | 0 - vpřed | 10 s | vlak #12 rozjede vpřed |
3 | 1b | řízení | #12 | 5 - stop | 0 s | vlak #12 vjede do stanice a zastaví |
3 | 1b | spínač | 2 < | 5 s | výhybka 2 vlevo | |
4 | 1b | spínač | 1 > | 6 s | výhybka 1 vpravo | |
4 | 1b | řízení | #11 | 0 - vpřed | 10 s | vlak #11 rozjede vpřed |
Automatika centrály by se dala použít i pro trochu složitější situace, než jsou výše uvedené příklady. Ale na rozsáhlejší provoz s více než dvěma soupravami možnosti centály stejně asi stačit nebudou. Vhodnější bude se soustředit na počítačové řízení provozu.